L’informe sobre la constitucionalitat de despenalitzar l’avortament que va fet l’advocat andorrà Manuel Pujadas i l’expert constitucionalista Tomàs Gui Mori indica que tindria encaix en els primers mesos de gestació. La conclusió jurídica es basa en criteris científics que detallen quan el fetus ha arribat a un estat de desenvolupament suficient, moment a partir del qual s’hauria de mantenir el vet a la interrupció de l’embaràs.
L’informe va ser demanat durant la legislatura passada pel Govern de Toni Martí en el marc de les gestions que es van prop de la Santa Seu per conèixer quin era el posicionament de l’Església respecte a una hipotètica decisió andorrana de despenalitzar l’avortament. Més enllà del que recull l’informe, i que és similar al que estableix la legislació en els països de l’Europa Occidental, el posicionament eclesiàstic, segons fonts properes al cas, és l’oposició frontal. La Santa Seu manté que és incompatible que un dels Caps d’Estat sigui el Copríncep Episcopal, nomenat pel Pontífex, amb una legislació nacional on es permeti la interrupció de l’embaràs.
Això ja ho sabem tots. El problema no és jurídic. És de sensibilitat (nul.la) de l’església i, per tant, en el cas d’Andorra, un problema institucional