Fins a 910 empreses han fet ja una sol·licitud per poder aplicar als seus treballadors una suspensió temporal del contracte de treball ( Erto) o una reducció de la jornada laboral. Aquestes empreses donen feina a 10.545 treballadors i un total de 8.118 estarien afectats per una de les dues mesures, majoritàriament una suspensió. Així, fins a 6.477 serien objecte d’una Erto i la resta (1.641), d’una reducció de la jornada laboral. El ministre portaveu, Eric Jover, ha reiterat que aquestes dues mesures són les “més importants” de les derivades de la segona llei òmnibus i que tenen com a principal objectiu “evitar acomiadaments”. Cal recordar que el nombre d’assalariats (agafant la xifra d’octubre del 2019 prèvia a l’inici de la temporada) era de 37.641. Significa que un 22,5% ja estan afectats per l’Erto o reducció de jornada.
Confirmant les dades que s’estan donant des que aquestes suspensions es poden demanar, es comprova que les empreses opten, majoritàriament, per suspensions del contracte de treball i que, per norma general, un 20% de les plantilles no es veu afectat per cap d’aquestes mesures, mentre que el 80% sí que pateix afectació. En relació a aquesta segona llei òmnibus, el ministre Jover també ha destacat que en breu el Govern publicarà un reglament que ha de servir per “clarificar” les ajudes a les quals es podran acollir els autònoms. Així, es deixarà clar que les persones que han vist aturada la seva activitat podran beneficiar-se de l’ajuda per als autònoms prevista a la llei, així com també de la suspensió de la cotització a la CASS. En el supòsit que l’activitat hagi continuat, els autònoms hauran de cotitzar per un salari corresponent al mínim, és a dir, hauran de satisfer una quota d’uns 200 euros.
El ministre ha informat, a més a més, d’un seguit de qüestions que afecten l’educació. Així, en primer lloc ha manifestat que s’ha creat un comitè interministerial d’experts on prendran part tècnics d’Educació, Salut i Funció Pública per determinar els requisits que s’haurien de complir en la reobertura de les escoles per “garantir la seguretat i la salut dels alumnes” i, també, dels adults que treballen en aquests centres. Jover ha destacat que aquest treball es fa tot i que no s’ha determinat encara la data en què les escoles podran tornar a l’activitat i ha reiterat que aquest retorn a les aules es farà en funció de les dades epidemiològiques. En aquest sentit, ha puntualitzat que, tot i que les dades ara són bones, cal esperar per veure l’evolució que tenen i més tenint en compte que aquest dilluns s’ha reprès una activitat que implica molts treballadors. Malgrat no hi hagi aquesta data acordada, ha subratllat que cal que es faci aquest protocol per estar a punt quan calgui que les escoles tornin a obrir portes. A més, aquests protocols s’han de pactar amb els tres sistemes educatius.
Educació també ha decidit que es mantinguin els preus dels carnets de transport escolar i de bus lliure, i que la setmana que ve s’obri el termini per formalitzar les sol·licituds, que es podran fer per via telemàtica. Així, en el cas del transport escolar, per un sol viatge el carnet costarà 107 euros mentre que per dos el cost serà de 215 euros, el mateix import que té el carnet del bus lliure. Jover ha recordat que aquests carnets estan subvencionats en un 80% del seu import. També ha manifestat que està sobre la taula que es pugui dur a terme una devolució de la part corresponent als mesos que aquest curs no s’han usat; si bé ha tornat a argumentar aquesta elevada subvenció que ja s’aplica en aquest servei. També ha exposat que les famílies que hagin rebut una beca aquest any no hauran d’avançar diners en el moment de la sol·licitud, ja que es comprovarà a posteriori que compleixin els requisits per poder gaudir d’una beca per a aquest concepte.
El ministeri d’Educació també ha decidit que tots els infants de sis a nou anys puguin gaudir en aquest trimestre de les activitats extraescolars per via telemàtica que ofereix en col·laboració amb diferents federacions esportives. A més, aquells que estaven inscrits no caldrà que abonin l’import corresponent al darrer trimestre. El ministeri d’Educació també ha acordat obrir el termini perquè dos estudiants puguin gaudir el curs vinent de les dues habitacions disponibles a la Ciutat Internacional Universitària de París. Al seu torn, el ministeri de Cultura i Esports ha obert la convocatòria per a les ajudes esportives corresponents al 2020.