Un repartidor va denunciar l’empresa on treballava perquè no li proporcionaven roba d’abrigar per fer la seva feina quan hi havia baixes temperatures. També denunciava que en una empresa de deu empleats no hi havia cap lavabo i això era un problema per a la salut dels treballadors.
Govern va imposar dues sancions a una empresa, amb deu empleats, per infraccions en seguretat i higiene en el treball. L’empresa va recórrer les sancions a la Justícia i ha perdut. L’empresa adduïa que no s’ha produït una situació de risc amb el repartidor denunciant, ja que el treballador portava equips de protecció propis (el seu abric). I en tot cas, el fet que l’empresa no li subministrés l’abric s’ha de considerar com una falta lleu i no greu, ja que el treballador estava protegit amb la seva pròpia roba. A més, el fet de no subministrar-li roba no ha tingut transcendència per a la salut del treballador denunciant, atès que no n’ha derivat cap malaltia, patologia o lesió. L’empresa considera que el fet de no tenir lavabos no ha afectat la salut dels entre 10 i 15 treballadors. I tampoc a l’empleat denunciant.
La Justícia ha avalat la sanció de Govern a l’empresa perquè “resulta indiscutible que l’absència de serveis sanitaris en el centre de treball resulta contrària a l’exigència de les més elementals mesures d’higiene i salubritat”. Recorda que cal “disposar d’un nombre de serveis proporcional al de treballadors”. Es destaca que “la manca d’instal·lacions higièniques on els treballadors poguessin atendre les seves necessitats fisiològiques”. Per aquest motiu “es veien obligats a recórrer a altres establiments o al seu domicili” i això “comporta un risc evident per a la salut, encara que aquest no sigui immediat”.
La infracció més greu consisteix “en el fet que l’empresa no va subministrar roba de protecció contra baixes temperatures a determinats empleats que la precisaven per la seva condició de repartidors. Tampoc en aquest cas es discuteix la veracitat dels fets, però l’agent sosté que no es va produir cap risc, ja que els interessats utilitzaven equips de protecció propis”.
La decisió recull que “resulta evident que l’obligació de subministrar els equips necessaris per desenvolupar les funcions del lloc de treball correspon a l’empresa, i l’incompliment d’aquest deure no queda desvirtuat pel fet que els interessats haguessin pogut suplir pel seu compte l’omissió”. El fet de realitzar el treball a “l’aire lliure sense la protecció necessària contra les baixes temperatures comporta un risc greu per a la salut dels treballadors afectats”,