Els metges han instat una reunió amb el ministeri de sanitat per aquesta tarda davant de les queixes i els dubtes que els facultatius tenen sobre com s’està portant a terme la coordinació en la crisi del coronavirus. Col·legi de metges i Govern han de solucionar els problemes que s’han plantejat. El primer, i més important, és la falta de mascaretes que siguin eficaces per evitar el contagi del virus. Actualment hi ha un miler disponibles, però són les de tipus quirúrgic que només fan, segons les fonts mèdiques consultades, que els doctors no puguin passar el coronavirus, però que no impediria que es contagiïn. Per poder continuar l’activitat amb garanties els facultatius demanen que se’ls facilitin les mascaretes de protecció total, tot i que, segons les mateixes fonts, a Andorra només hi hauria un nombre relativament petit d’unitats que estan guardades.
Els metges també volen un protocol clar i el col·legi ja ha posat un en marxa, i han decidit conjuntament anul·lar totes les intervencions quirúrgiques previstes per a dilluns. Abans d’entrar novament als quiròfans volen tenir més garanties per evitar el contagi. Defensen que si ells comencen a caure malalts pel coronavirus serà un problema encara més gran. La decisió d’aturar les operacions s’ha pres conjuntament entre metges i anestesistes. Els metges generalistes també mantenen una posició crítica davant la falta de protocols i de mascaretes. Addueixen la dificultat de mantenir els protocols de seguretat quan s’està atenent a pacients i passaran a limitar les consultes. S’espera que de la reunió d’avui surti un compromís de totes les parts per establir protocols que tinguin eficàcia en la prevenció dels professionals.
Una de les queixes més importants és l’absència del director del SAAS i de l’hospital, Josep Maria Piqué, des que va esclatar la crisi. Els facultatius no entenen com no es troba a primera línia tractant amb ells com s’ha d’actuar. La falta de presència de Piqué, sobre qui es pregunten si és a Andorra, s’uneix a la del cap de traumatologia, David Roca. Els professionals creuen que en aquests moments és quan més necessària es fa la presència i lideratge dels caps per organitzar i establir protocols i controls.
quina por
Algú creu seriosament que tenim recursos suficients al país per afrontar aquesta crisi?
Algú creu seriosament que Espanya ens ajudarà, quan ells estan saturats?
Algú creu seriosament que els funcionaris han d’acudir a treballar com si no passés res?
Algú creu seriosament que la construcció ha de continuar treballant sense problema?
Algú creu seriosament que tots els temporers podran tornar a casa seva?
AQUEST ES L’INICI DE LA FÍ D’ANDORRA