L’Associació de Comerciants de l’Eix Central (AEC) ha criticat diferents punts de la nova llei de mesures urgents que prepara Govern.
Els canvis que proposen són els següents:
El règim de les suspensions temporals de contracte i reduccions de jornada impliquen que les empreses han de pagar una prestació a fons perdut. L’AEC ha proposat en diverses ocasions que la part de la prestació que paga l’empresa es tradueixi en un crèdit d’hores que la persona assalariada hagi de satisfer en el futur.
El percentatge de copagament de la prestació per part de l’empresa hauria de ser inferior en el cas de les reduccions de jornada, per tal d’incentivar que les empreses s’acollissin a aquesta modalitat en lloc de la suspensió total de contracte i mantinguessin la vinculació entre les persones assalariades i l’organització en la qual treballen.
Les suspensions de contracte (els anomenats popularment ERTOS) haurien de ser extensives també a les persones assalariades contractades al llarg de l’últim any. En primer lloc, perquè el sector del comerç continua tenint una rotació de personal important i en molts casos aquesta contractació o s’ha traduït en un increment efectiu de les plantilles de les empreses. I, en segon lloc, perquè fins i tot en els casos en què aquest increment s’hagi produït, s’ha fet amb la voluntat de crear riquesa i llocs de treball. El percentatge de plantilla que ha de ser susceptible d’acollir-se a una suspensió de contracte hauria de ser el 100% i no amb el topall màxim del 75%.
La reducció de les rendes de lloguer dels locals comercials s’hauria d’indexar directament a la xifra de vendes, sense limitacions i sense topalls. Per tant, l’AEC no comparteix que en cas de tancament obligatori de l’establiment la renda es redueixi només en un 75%, sinó que s’hauria de reduir al 100%; com tampoc no comparteix el topall del 50% de reducció de la renda en cas de disminució de la facturació, que també hauria de poder arribar al 100% si fos el cas.