Un llogater que devia 17.000 euros a una immobiliària (15.000,00 € en concepte de rendes impagades, 1.691,91 € en concepte de despeses accessòries, 550,00 € en concepte d’ocupació indeguda i 24,32 € en concepte de burofax tramès, més els interessos legals) no els haurà de pagar ja que el Tribunal Constitucional li ha donat la raó respecte a que l’habitatge no tenia els requisits mínims per viure i es podia considerar “insalubre”.
L’home havia perdut la causa en el Tribunal Superior, que el va condemnar a pagar els 17.000 euros, però el Constitucional li ha donat la raó. La sentència recull una sèrie de raonaments pel quals l’habitatge es pot considerar que no recollia els mínims d’habitabilitat des de l’inici de l’arrendament.
El 22 de desembre del 2016, l’home va signar un contracte d’arrendament i va començar a ocupar una casa a partir de l’1 de gener del 2017. I des de l’1 de febrer del 2017, ja informava a la part arrendadora que les infiltracions d’aigua afectaven de manera greu. Aquestes infiltracions impedien la utilització de l’ascensor d’accés a l’habitatge i paralitzaven el servei elèctric i el funcionament de la calefacció i de l’aigua calenta.
Segons el TC, aquestes conseqüències, que no han estat contradites, són fets objectius que no poden ser qualificats de “molèsties”, sinó que són un impediment a la possibilitat de viure de manera digna en la casa llogada. A més, aquesta impossibilitat de viure de manera digna en l’habitatge va ser reconeguda de manera expressa per l’empresa encarregada d’efectuar les reparacions ja que arran de les demandes del llogater, la part arrendadora va ordenar les reparacions que van permetre a l’empresa esmentada constatar aquell fet abans d’iniciar la seva intervenció.
Malgrat les reparacions ordenades per la part arrendadora, els defectes eren persistents i, en particular, la inundació regular de la sala de calderes i del fons del forat de l’ascensor, on segons el parer de l’empresa constructora, calia col·locar una bomba d’extracció d’aigua. Davant d’aquests defectes persistents, el recurrent va demanar una inspecció del Govern i, l’11 de maig del 2018, l’inspector del Govern va ordenar que no s’utilitzessin ni la instal·lació elèctrica, ni l’ascensor, ni la sala de calderes, ni el dipòsit de gasoil i va aixecar acta de la inhabitabilitat de la casa.
Per aquests raonaments la sentència fixa que s’anul·la l’obligació de fer front als impagaments acumulats des de gener de 2017 fins el maig del 2018 ja que l’immobiliària no li va solucionat els problemes d’habitabilitat denunciats des del primer dia.
Noms i cognoms de qui lloga sense vergonya aquest tipus de bens.