En el programa d’aquesta nit de respostes en directe a qüestions clau, Xavier Espot ha indicat que la ciutadania ha fet arribar una seixantena de preguntes sobre l’habitatge i el poder adquisitiu. La primera pregunta ha estat paradigmàtica. “Com es pot viure amb el salari base i pagar un lloguer de mil euros?”. Espot ha respost que des del 2019, l’inici de la legislatura, s’ha augmentat el salari mínim un 22,5 % i ha passat de 1.050 euros a 1.286. En aquest temps s’ha incrementat com a molt un 10,9% el preu dels lloguers i s’han prorrogat tots els anys els arrendaments en vigor. Ha destacat que s’ha renovat cada any la pròrroga forçosa dels lloguers. I això significa que el 70% dels llogaters tenen renovat automàticament l’arrendament i els propietaris no poden fer-los fora.
Espot ha indicat que cal tenir un equilibri perquè si s’augmentéssim obligatòriament molt més els salaris podria succeir que una part de les empreses “molt majoritàriament petites i mitjans podrien haver de fer fora empleats perquè els seus costos també s’han incrementat”.
Espot ha recordat que l’ajut a l’habitatge de lloguer es pot demanar fins el desembre del 2023. Ha incidit que s’han pres altres mesures com que per demanar ajudes al lloguer s’ha rebaixat de 5 a 3 anys els anys de residència mínim i s’ha augmentat la xifra d’ingressos dels beneficiaris perquè més famílies es puguin beneficiar.
En Andorra estando 2 personas a trabajar pagando un piso de 1200€ de 1 habitacion comprando comida hasta fim de mes no llegaran a fin de mes.
Los pisos estan muy altos que la nómina una persona sola no puede vivir asi.
Andorra se està indo a pique para bajo mucha y mucha gente se marchara porque aqui no se puede vivir ahora es para sobrivivir.
Està molt bé rebre ajudes, gràcies; pro son ajudes, quan en realitat el que molts mereixem després de treballar desde joves al país, es un sou digne i una jubilació correcta; i no estar demanant any darrera any una ajuda econòmica per part del govern.
Molts jubilats que han guanyat algo mes que el sou base durant la seva vida laboral, i van cotitzar el que correspon, ara al moment de jubilar-se cobren entre 600 i 900 € al mes.
No creieu que la jubilació mínima per el que ha treballat tota la seva vida al país es mereix i necesita avui en dia una paga de 1.500 € i no menys.
Fa anys parleu d’una reforma per solucionar les pensions, i no sou capaços de fer-la realitat; es que els directius de la Cass amb tants estudis i reunions no trobem cap solució?
Tindrem impostos al casino, impostos als joc d’anar, impostos als turistes que pernoctin als hotels, etc; voldrien sapiguer a on estan destinats?
Penso que de res servei fer comentaris als diaris, ja que no solucionen res.
1500 euros??? ja m’agradaria cobrar-los ara i porto treballant 40 anys….
Aqui tothom parla de cobrar, pero ningú de quant treballa, ni quina formació te.
Estan parlant de jubilats llombreres
Con este Govern en subir los sueldos ya piensan o nos quieren hacer pensar que ya está resuelto el problema.
Con este sistema las pequeñas empresas se verán obligadas a cerrar puertas, nos suben los materiales una barbaridad, algunos ha triplicado el precio de costes como el hierro y los dependentes del petróleo y muchos más, las empresas siguen cobrando prácticamente igual a los clientes,no pueden doblar o triplicar los presupuestos porque no trabajarán, pero hay que subir los sueldos eso significa más gastos a la Cass combustible por las nubes y no tienen ninguna ayuda etc.
Es una lastima que gente buena que lleva buena parte de su vida laboral al país se vean obligados a marchar, gente que ayudó a levantar este país.
Y veo que no buscan suluciones para nada, si dan ayudas a algunas familias para el alquiler y calefacción, y para el pequeño empresario que se ve asfixiado qué?
Espot ha de marxar ja. No té nivell. I les taronges tampoc.