El projecte de llei per a les retallades dels càrrecs de Govern no afecta a cap funcionari i sí que ho fa d’una banda al Cap de Govern, ministres, secretaris d’Estat, ambaixadors, assessors, secretària general de Govern, Cap de Gabinet i Cap de protocol. En aquests casos la franja és d’entre el 10 i el 20%. Xavier Espot és l’únic que s’ha autoimposat el màxim del 20, mentre que per a ministres o secretaris d’Estat i ambaixadors serà del 15. En d’altres casos serà el 10. En els segon grup de retallades hi ha els contractats de relació especial (per la present legislatura), assessors i càrrecs de designació. Aquí també hi ha una forquilla de reducció d’entre el 10 i el 20%, però en aquest cas no és per decisió política establir quan se li rebaixa a cadascú, sinó que es fixa segons salari. Els que cobren més de 4.000 euros mensuals tenen un 10% de reducció, els que perceben mes de 5.000 perden un quinze i quan superen els 6.000 és un vint.
En el grup dels càrrecs de designació estan els responsables d’empreses públiques, parapúbliques o amb finançament públic que han estat nomenats o pel Govern o pel Consell d’administració de l’organisme públic. Hi ha dinou persones designades que cobren més de 4.000 euros i als que se’ls retallarà un percentatge del sou. Només hi ha un a cada entitat i són el màxim responsable a nivell executiu. Només n’hi ha un per organisme en ser els designats i pot ser que hi hagi d’altra gent en els organismes que dirigeixen que també superi la xifra dels 4.000 euros. No estaran afectats, a menys que aquesta entitat en el futur decideixi aplicar els criteris que ha fet Govern i retallar salaris als càrrecs.
Els dinous afectats són: el director general de l’Autoritat Financera Andorrana, el director general del Servei Andorrà d’Atenció Sanitària, el director de l’AREB, la directora general de la CASS, el director d’Andorra Telecom, el director de la UIFAND, el gerent d’Andorra Turisme, el director de FEDA, el rector de la Universitat d’Andorra, la directora d’Actua Empresa, la directora del Fons de Reserva de Jubilació, el director de l’Institut d’Estudis Andorrans, el director general de Ràdio i Televisió, el director del Consell Regulador del Joc, el gerent de Museand, el gerent de la Cimera Iberoamericana, la gerent del Forn Incinerador CTRASA, el director de les Escoles Esportives i de Muntanya EFPEM i el director d’Actua Innovació.
I fins aqui la retallada a la funció pública. Bravo. 200.000€ es de riure… quan la despesa mensual de salaris a Govern es de 50 milions mensuals. Si haguessin rebaixat els salaris de tothom un inapreciable 1% estariem parlant de 3.000.000€. Pero es clar, als funcionaris no els hi toquis un duro. Coresponsabilitat…
Aquesta crisi la paguen els empresaris, autònoms i propietaris de pisos i locals comercials. Els primers amb les nomines de mig març en endavant sense tenir obert. Els ultims rebaixant fins al 100% pels lloguers i el 20% al llogaters de pisos a qui se’ls hi ha aplicat STCT i reducció de jornada laboral.
Tot i això no ens podem queixar del que s’està fent. Però m’hagués agradat veure un gesto per part de Funció pública. Això son engrunes.
Toni, se te n’ha anat la ma. El capítol 1 (despeses de personal) per tot l’any són 120 milions. Si fossin 50 milions al mes serien 650 a l’any, i tot el pressupost de l’Estat són uns 470
Si vols ser exigent, comença per ser-ho amb tu mateix.
Dit això, tens raó, és escandalós que no s’hagi demanat cap esforç als treballadors públics.
Tens raó…sorry. 1% de rebaixa salarial de tots foren 600.000€. Un 5% serien 30 milions…i si tenim en compte que podrien beneficiar-se del 20% de descompte del lloguer del pis… encara tindrien mes poder adquisitiu. I la rebaixa queda repartida en els propietaris de pisos… tot i que ja l?esforç que estan fent és brutal.
De fet, autònoms i propietaris son els que estan assumint la gran part de les ajudes…
Esperem que algunes de les empreses a qui li han donat el prestec al 0% els puguin retornar.
Perdó 3 milions. Estic fi avui.