:L’exprimer ministre francès Manuel Valls es va enfrontar ahir al pitjor fracàs electoral de la seva carrera política. L’exconseller de l’Ajuntament de Barcelona passarà a la història catalana com el candidat de centere dreta que va entregar l’ajuntament a l’esquerra dura d’Ada Colau. Això va acabar la seva carrera política a Espanya. Valls va forçar per tornar a l’assemblea nacional francesa per la via del vot dels residents francesos a l’exterior. Concretament, en la demarcació d’Andorra, Espanya, Portugal i Mònaco.
La jugada va ser molt polèmica. Stéphane Vojetta era l’actual diputat que optava a la reelecció. És el representant de La République en marche, el partit d’Emmanuel Macron. LREM va donar suport a Valls i no a Vojetta després del vist-i-plau de Macron. Vojetta va desafiar el partit i es va presentar igualment. I ha superat a Valls que ha quedat en tercer lloc, just per darrere de Vojetta. La desfeta de Valls respecte a Vojetta es resumeix en el fet que gairebé l’ha doblat en vots.
El guanyador ha estat el candidat de l’esquerra dura: Renaud Le Berre, anticipant que el partit de Mélenchon pot guanyar les legislatives. El fracàs de Valls encara és més greu amb els resultats a la mà. L’únic lloc on ha tingut un bon resultat és Portugal on és un gran desconegut i a Mònaco amb un nombre testimonial de votants. A Espanya, on va desenvolupar la seva carrera ha punxat totalment, fins el punt que Vojetta ha tingut prou amb el vot espanyol, tot i quedar per darrere a Portugal, per gairebé doblar-lo.
Resultats finals:
A Andorra el candidat més votat ha estat Nicolas Chamoux, del partit d’extrema dreta Reconquete! que promociona Eric Zemmour. Ha assolit el 26,7% els vots. Manuel Valls ha quedat segon amb un 22,9% i Stephane Vojetta, tercer amb el 19,1% dels vots. Andorra és l’única de les quatre zones on ha guanyat la dreta dura i on l’esquerra mélenchonista ha punxat absolutament amb un quart lloc.
Resultats a Andorra: