“Els Mossos han confirmat que en la residència hi havia un descontrol total”, ha explicat l’advocat Xavier Prats, representant d’una de les famílies dels morts que ha estat present en els interrogatoris. Els agents, segons l’advocat, han confirmat davant la jutgessa que instrueix el cas que ja des del mes d’agost de 2020 la residència no va informar el Departament de Salut dels plans de contingència existents, que no es va formar degudament al personal i fins i tot la directora va rebutjar complir amb la normativa de Salut. “La infermera del CAP de Tremp es va oferir a fer una formació als professionals sobre com col·locar-se els EPIS i procedir en l’aïllament dels ancians i la directora li va dir que no”, ha afirmat Prats secundant-se en la declaració dels Mossos.
En un interrogatori que s’ha allargat fins a dues hores, els Mossos han exposat els informes del geriàtric, les declaracions als treballadors i als familiars, per a constatar la gravetat de l’ocorregut. Una recerca iniciada a petició de la Fiscalia de Lleida, que s’ha allargat un any i encara està en curs. “Han ratificat que no es va dur a terme el pla de contingència i que les màscares FFP2 no van sortir del magatzem. No hi havia pla d’evacuació ni d’aïllaments i la directora no va complir amb la seva funció”, ha afegit Prats.
Notícies relacionades
També ha comparegut com a testimoni Divina Farreny, que en aquell moment era gerent de la Regió Sanitària de Lleida i l’Alt Pirineu. Els tècnics de ‘Salut’ van entrar en la residència el 21 i el 23 de novembre, van constatar el descontrol, però no van intervenir el geriàtric fins al 26 de novembre, segons consta en la denúncia de la Fiscalia. Moltes famílies apunten que la Conselleria de Salut va actuar amb retard. Prats advoca perquè la major part dels contagis van ocórrer quan la fundació eclesiàstica Fiella gestionava el centre.
“Han documentat que no hi havia cap control, que el personal que treballava com a gericultor estava contractat per una empresa de neteja sense cap formació”, ha agregat Prats. I és que en el cas de Tremp hi ha dues causes obertes. A part de la denúncia per homicidi imprudent, la jutgessa també investiga si les dues imputades van cometre un delicte contra la seguretat dels treballadors, per la qual cosa la setmana que ve i fins al 20 d’abril diversos empleats del centre també declararan en la causa.